Bier is goed voor onze botten

20 oktober 2011

Een biertje per dag is goed voor de botkwaliteit op latere leeftijd, zo blijkt uit een studie van de universiteit van Cambridge.

Het onderzoek toont aan dat bier (hop) de ideale bron van het chemische element silicum is. Deze chemische stof is cruciaal in de vorming van nieuwe botstructuur. “Een pintje bier bevat ongeveer 8 milligram silicium, wat een derde van onze dagelijkse aanbevolen opname is”, vertelt professor Jonathan Powell. “Bovendien zit er in  bier nog een goed voedingselement: ethanol, de chemische stof die botverlies helpt te voorkomen.”

Voor vrouwen die nog niet in de menopauze zitten, kan een  half pintje al wonderen doen. Vrouwen die ouder zijn, drinken best 1 glas bier per dag. Raar maar waar: vooral de oudere dames hebben belang bij een dagelijks pintje. Hun hormoon oestrogeen daalt en het silicium kan de opname verhogen. “Een verhoogde opname van de stof is daarom cruciaal om de gezondheid van de botten te garanderen”, zegt professor Powell.

Geef een reactie